Ù¾ÛÙ„ÛŒ بات(جاری ÛÛ’)​
کسب معاش یعنی روزی کمانے Ú©Û’ لیے کوشش کرنا اسلام میں مطلوب ÛÛ’Û” Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ عائد Ú©Ø±Ø¯Û Ø§ÙˆØ± Ùرائض Ú©Û’ بعد ایک Ùرض ÛÛ’Û” تمام انبیاء علیÛÙ… السلام Ù†Û’ اس Ùرض Ú©Ùˆ نبھایا ÛÛ’Û” رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ù†Û’ اس Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù ØªÙˆØ¬Û Ø¯Ù„Ø§Ø¦ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù¾Ù†ÛŒ روزی خود کماؤ۔ مانگنا آپ ï·º Ù†Û’ جائز قرار دیا مگر صر٠اس صورت میں Ú©Û ÙˆØ³Ø§Ø¦Ù„ Ù†Û ÛÙˆÚº چاÛÛ’ بیماری Ú©Û’ سبب سے یا تنگدستی Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’Û” صØ+Ø§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù…Ø“ØŒ تابعینؒ، اور ان Ú©Û’ بعد آنے والے بڑے بڑے علماء Ù†Û’ اس Ùرض Ú©Ùˆ ادا کیا ÛÛ’Û” روزی کمانے Ú©Û’ تین طریقے Ûیں: زراعت، تجارت اور Ø§Ø¬Ø§Ø±Û (نوکری)Û” ان میں تجارت سب سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù¾Ø³Ù†Ø¯ÛŒØ¯Û Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û ÛÛ’ اس لیے Ú©Û Ø§Ø³ کا ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù„ÙˆÚ¯ÙˆÚº Ú©Ùˆ Ù¾Ûنچتا ÛÛ’Û” تجارت Ú©Û’ اور بھی بÛت سے Ùائدے Ûیں جو ان Ø´Ø§Ø¡Ø§Ù„Ù„Û Ø¢Ù¾ اس کتاب میں پڑھیں Ú¯Û’Û” لیکن Ùرد Ú©Û’ لیے بھی اور جماعت Ú©Û’ لیے بھی اس کا سب بڑا ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ø+ریت Ùکر Ùˆ عمل ÛÛ’Û” مولانا Ø+Ùظ الرØ+من سیوÛارویؒ Ú©ÛŒ اس عبارت پر غور کریں جو انÛÙˆÚº اپنی کتاب اسلام کا اقتصادی نظام صÙØ+Û 443 پر Ù„Ú©Ú¾ÛŒ ÛÛ’:
’’اقتصادی نظام Ú©ÛŒ ترقی Ùˆ برتری کا راز سب سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ØªØ¬Ø§Ø±Øª میں مضمر ÛÛ’ جو قوم یا ملت جس قدر اس میں دلچسپی لیتی ÛÛ’ ÙˆÛ Ø§Ø³ÛŒ قدر اپنی اقتصادی بÛبود Ú©ÛŒ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø®ÙˆØ¯ Ú©Ùیل بنتی ÛÛ’ اور جس قوم یا ملک Ú©Û’ باشندے تجارت سے دلچسپی Ù†Ûیں رکھتے ÙˆÛ Ø§Ù‚ØªØµØ§Ø¯ÛŒ نظام میں ÛÙ…ÛŒØ´Û Ø¯ÙˆØ³Ø±ÙˆÚº Ú©Û’ دست نگر رÛتے Ûیں اور اسی Ø±Ø§Û Ø³Û’ دوسری اقوام ان Ú©Û’ تمدن، تÛذیب، معیشت اور سیاست Ø¨Ù„Ú©Û â€™â€™Ù…Ø°Ûب‘‘ پر قابض Ûوجاتی Ûیں اور ان Ú©Ùˆ غلام بنا کر مطلق العنان Ø+کومت کرتی Ûیں۔‘‘
سیدنا عمرؓ کا قول ÛÛ’:
علیکم بالتجارۃ لاتÙتنکم Ú¾Ø°Û Ø§Ù„Ø+مراء علی دنیاکم
ترجمÛ: تجارت اختیار کرو، ÛŒÛ Ø³Ø±Ø® لوگ (یعنی عجمی غلام) تمÛاری دنیا Ú©Û’ لیے تمÛارا امتØ+ان Ù†Û Ø¨Ù† جائیں(بØ+ÙˆØ§Ù„Û Ù¾ÛŒØºÙ…Ø¨Ø± اسلام اور تجارت، از Ø+کیم Ù…Ø+مود اØ+مد)
مولانا مناظر اØ+سن گیلانیؒ اپنی کتاب معاشیات اسلام صÙØ+Û 18 پر رقمطراز Ûیں:
’’قال النبی ï·º ما من مسلم یزرع زرعا اور یغرس غرسا Ùیاکل Ù…Ù†Û Ø·ÛŒØ± او انسان او بھیمۃ الا کانت Ù„Û ØµØ¯Ù‚Û(صØ+ÛŒØ+ البخاری)
ترجمÛ: Ùرمایا رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ù†Û’: ’’نÛیں کوئی ایسا مسلمان جس Ù†Û’ کھیتی Ú©ÛŒ ÛÙˆ یا درخت لگایا ÛÙˆ پھر اس کھیتی یا درخت سے پرند کھائے یا آدمی یا جانور مگر ÛŒÛ Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ø³ Ú©ÛŒ طر٠سے ØµØ¯Ù‚Û ÛÛ’
ÙˆØ¬Û Ø¸Ø§Ûر Ú©Û Ø§Ø³ کھیت یا باغ لگانے والوں Ú©Ùˆ اگر Ù†Ùع Ù†Û Ù¾Ûنچا تو کیا Ûوا، اس Ù†Û’ تو اپنا Ùرض ادا کیا اور جس Ù†Û’ خدا Ú©Û’ عائد کئے Ûوئے Ùرض Ú©Ùˆ ادا کیا ثواب کا مستØ+Ù‚ ÙˆÛ Ù†Û Ûوگا تو اور کون Ûوگا ماسوا اس Ú©Û’ Ø+ضور ï·º Ù†Û’ ادھر بھی Ø§Ø´Ø§Ø±Û Ùرمایا Ú©Û Ú©Ø§Ø´ØªÚ©Ø§Ø± اور باغبان Ù†Û’ خدا Ú©ÛŒ دی Ûوئی قوتوں سے کام Ù„Û’ کر اس چیز Ú©Ùˆ جو معدوم (غیرموجود) تھی وجود Ú©Û’ لباس میں Ø¬Ù„ÙˆÛ Ú¯Ø± Ûونے کا موقع دیا۔ اس سے اگر Ùرد Ú©Ùˆ Ù†Ùع اٹھانے کا موقع Ù†Û Ù…Ù„Ø§ تو جماعت Ú©ÛŒ خدمت کا Ùرض تو ÙˆÛ Ø¨Ø¬Ø§ لایا اور جماعت ÛÛŒ Ù†Ûیں خدا Ú©ÛŒ دوسری مخلوق مثلا پرند یا بÛÛŒÙ…Û (چوپائے) اگر اس سے مستÙید Ûوئے تو قصدًا Ù†Û Ø³ÛÛŒ ضمنًا اپنے وجود اور اپنی توانائیوں Ú©Ùˆ اس Ù†Û’ Ù…Ùید ثابت کیا اور اسلام ÛŒÛÛŒ چاÛتا ÛÛ’ Ú©Û Ø®Ø¯Ø§ Ú©ÛŒ عطا Ú©ÛŒ Ûوئی قوتوں Ú©Ùˆ بے کار اور ضائع Ûونے سے بچایا جائے۔‘‘
ان دونوں عبارتوں Ú©Ùˆ Ø°ÛÙ† میں رکھیے اور اس مسلسل مضمون کا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ú©ÛŒØ¬ÛŒÛ’Û” اس مضمون میں تجارت Ú©Û’ Ùضائل اور اس سے متعلق دیگر امور جمع کیے گئے Ûیں۔ قرآنی آیات، اØ+ادیث Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú©Û Ø§ÙˆØ± بزرگان دین Ú©Û’ اقوال سے اس Ú©ÛŒ Ùضیلت اور اÛمیت Ú©Ùˆ اجاگر کیا گیا ÛÛ’Û” اس کا مقصد ØµØ±Ù ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ù„ÙˆÚ¯ جن Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ صلاØ+یت دی ÛÛ’ ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ آپ Ú©Ùˆ اس کارخیر میں لگائیں اور دینی تعلیمات Ú©Û’ مطابق ملک Ùˆ قوم Ú©ÛŒ ترقی میں اپنا Ø+ØµÛ ÚˆØ§Ù„ÛŒÚºÛ”
ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© مسلسل مضمون ÛÛ’ جس میں مختل٠عنوانات قائم کرکے تجارت اور اس سے متعلق بÛت سے امور پر معلومات ÙراÛÙ… Ú©ÛŒ گئی Ûیں۔ اس Ú©Û’ Ú†ÛŒØ¯Û Ú†ÛŒØ¯Û Ø¹Ù†ÙˆØ§Ù†Ø§Øª ÛŒÛ Ûیں: ’’اسلام میں مال Ú©ÛŒ Ø+یثیت‘‘، جس میں اسلام Ú©ÛŒ نظر میں مال Ú©ÛŒ Ø+یثیت واضØ+ Ú©ÛŒ گئی جو درØ+قیقت رگ جان Ú©ÛŒ Ø+یثیت ÛÛ’Û” ’’اسلام میں طلب رزق Ú©ÛŒ اÛمیت‘‘ Ú©Û’ عنوان سے طلب رزق میں Ù„Ú¯Ù†Û’ Ú©ÛŒ اÛمیت واضØ+ Ú©ÛŒ گئی ÛÛ’ØŒ جو Ûر اÛÙ„ شخص پر لازم قرار دی گئی ÛÛ’Û” ’’اسلام میں تجارت اور تاجر کا مقام‘‘ میں ان دونوں Ú©ÛŒ اÛمیت واضØ+ Ú©ÛŒ گئی ÛÛ’Û” ’’ مال اپنی ذات میں برا Ù†Ûیں ÛÛ’!‘‘ میں واضØ+ کیا گیا ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø§Ù„ اپنی ذات میں کوئی بری چیز Ù†Ûیں جیسا Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ù†Û’ اپنے ایک صØ+ابی سے ارشاد Ùرمایا تھا Ú©Û Ø§Ú†Ú¾Ø§ مال اچھے شخص Ú©Û’ لیے اچھی چیز Ûے۔’’ کون سی تجارت اÙضل Ûے؟‘‘ Ú©Û Ø¹Ù†ÙˆØ§Ù† Ú©Û’ تØ+ت تجارت Ú©Û’ تین طریقوں تجارت، زراعت اور صنعت Ú©Û’ Ø+والے سے بات Ú©ÛŒ گئی ÛÛ’Û” ’’مال Ú©ÛŒ Ø+Ùاظت اور Ø³Ø±Ù…Ø§ÛŒÛ Ú©Ø§Ø±ÛŒ ‘‘ Ú©Û’ عنوان Ú©Û’ بارے دین Ú©ÛŒ تعلیم Ú©Ùˆ واضØ+ کیا گیا ÛÛ’Û” ’’اعمال Ú©Û’ درجے‘‘ Ú©Û’ عنوان Ú©Û’ تØ+ت Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù…ÛŒÚº مال خرچ کرنے Ú©Û’ بارے میں Ú©Ú†Ú¾ باتیں پیش Ú©ÛŒ گئی Ûیں۔ ’’شراکت میں کاروبار کرنا‘‘ اور ’’کتنا مناÙع لینا جائز Ûے؟‘‘ Ú©Û’ عنوانات Ú©Û’ تØ+ت ان دونوں Ú©Û’ بارے میں دینی تعلیمات پیش Ú©ÛŒ گئی Ûیں۔ ان Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø¯ÛŒÚ¯Ø± عنوانات Ú©Û’ تØ+ت تجارت Ú©Û’ موضوع پر دین Ú©ÛŒ تعلیمات پیش Ú©ÛŒ گئی Ûیں۔